Nieuwsbrief Fruitkwekerij De Stokhorst Week 42 -

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Nieuwsbrief Fruitkwekerij De Stokhorst Week 42


Nieuwsbrief Fruitkwekerij De Stokhorst  week 42  (17 oktober t/m 23 oktober)

              Door uw razende reporter Appeltje.

De herfst is in al zijn hevigheid losgebarsten. De regen komt sinds lange tijd weer eens met bakken uit de lucht. De noten kletteren met geweld naar beneden. Op de Stokhorst wordt nog steeds volop geplukt. Pinova, Evalino, de laatste pluk Jonagold. De peren zijn er nu allemaal af. Veel bedrijven zijn al klaar met hun oogst, hier zijn ze altijd het laatste klaar. Een paar oude voorraadbakken worden nog snel even opgelapt. Aan opruimen is men nog niet toegekomen, in de schuur lijkt het wel of er een bom is ontploft. De laatste loodjes, wordt er gezucht. Moe, zowel lichamelijk als geestelijk,een lang seizoen. Maanden lang buffelen. zeven dagen in de week.

Als ik aan kom fietsen zie ik Theo. “Fris als een vis”grap ik. Geen reaktie. “Mooi stukje promotie deze week” begin ik. Eerst met koffietijd, waarin werd gezegd dat de appels, die nu in de winkel, liggen al meer dan een jaar oud zijn. Dan de foto in de Gelderlander, waar te zien is dat een boze Belgische fruitteler zijn industriefruit demostratief op zijn akker gooit en onderploegt. Veel aandacht voor het fruit deze week op radio en TV mede doordat deze week wordt beslist of de sancties tegen Rusland worden verlicht, maar het is aannemelijker dat ze door de oplopende spanning in het Midden Oosten zelfs verzwaard worden. “Gratis reclame voor het fruit”lacht Theo schaapachtig. “Wat een waardeloze klungels, die PR afdeling van jullie fruittelers “begin ik. Jullie telen met hart en ziel een prachtig product. In de herfst als je het meest kan verkopen stoppen jullie de mooiste appels en peren in zuurstofarme koelcellen. In het voorjaar gaat het er dan pas uit. De mindere kwaliteit wordt nu voor een zacht prijsje aan supermarkten geleverd, waarmee gestunt kan worden. Pas als deze kneuzen op zijn kom je met het goede fruit.

Aan de boycot met Rusland is niet veel te doen, dat is pech hebben. Maar het is toch hartstikke stom om nu het goede fruit niet aan te bieden. De fruittelers in Nederland zijn meester in het telen van fruit. Maar op afzetgebied zijn jullie nog dommer dan het achtereind van een varken. Het gehele jaar zijn jullie druk in de boomgaard, om vervolgens met dit prachtige produkt niets te doen. “Eet allemaal meer appels en peren’,  is het enige wat jullie roepen. En jullie hangen soms een spandoekje op. Poeh, poeh.

Neem dan de wijnboeren, daar kun je een voorbeeld aan nemen. Het is ieder jaar een fantastisch wijnjaar. Als je geluk hebt kun je er straks misschien (voor een hele hoge prijs) een flesje van bemachtigen. Kijk eens wat Coca Cola, ondanks dat iedereen het merk kent, een reclame maakt .Kijk eens wat supermarkten, die vaak de treurigste dingen verkopen, met mooie plaatjes en praatjes de mensen telkens weer weten te verleiden.

Het gezicht van Theo is inmiddels geheel rood verkleurd. “Zou je me dan niet willen helpen met de PR”vraagt hij. Daar begin ik niet aan, ik moet objectief blijven. Voor mijn nieuwsbrief krijg ik ook niet betaald om de schijn van belangenverstrengeling te vermijden,  kaats ik terug. De PR moet jezelf doen. Ik zou mooie kistjes maken met het lekkerste fruit. Jullie verbouwen zo veel soorten, doe er overal een paar van in. Noem het “Doosje de Stokhorst”. Maak een paar mooie plaatjes met een schone dame en een gespierde vent erbij. Zaterdag eerste presentatie.“Geweldig idee Appeltje” zegt Theo. Zaterdag wordt er in samenwerking met de collega”s Bert van het Schip en Bas van Meekeren sap geperst. Kunnen we dit mooi combineren. Appeltje, je bent een genie. Heerlijk waardering.

Tot volgende week.  

Nieuwsbrief iedere week digitaal ontvangen  w.wolters51@upcmail.nl
Terug naar het nieuwsarchief van De Stokhorst
 
© de Stokhorst 2016
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu